Sunday

Reaksi Sarawak , Sabah , Brunei dan Singapura


Rakyat Sarawak
Sebelum  Tunku  Abdul  Rahman mengumumkan  persetujuan  penubuhan  Malaysia,  di Sarawak  hanya  terdapat  dua  buah  pertubuhan  politik  iaitu  Parti  Bersatu  Rakyat Sarawak  (SUPP)  pimpinan  Ong  Kee  Hui  yang  majoritinya  penduduk  Cina  dan  Parti Negara  Sarawak  (PANAS)  dipimpin  oleh  Dato  Bandar  Abang  Haji  Mustapha  yang ahlinya  terdiri  daripada  orang  Melayu . Kemudian  orang  Iban  pula  menubuhkan  Parti Kebangsaan  Sarawak  (SNAP)  di  bawah  pimpinan  Stephen  Kalong  Ningkan.  Setelah pengumuman  dibuat  parti-parti  politik  di  Sarawak  mula  berkembang  dengan  hebatnya seperti  Barisan  Rakyat  Jati   Sarawak  (BERJASA)  dipimpin  oleh  Abdul  Rahman  Yaakub dan  Abdul Talib Mahmud,Pada asalnya cadangan penubuhan Malaysia ini kurang mendapat sokong parti di Sarawak, terutama SUPP yang bimbang dengan bentuk penjajahan baru ke atas Sarawak dan SNAP yang bimbang orang bukan Melayu dan peribumi hilang identitinya. Ada juga parti yang mahu supaya Sarawak merdeka terlebih dahulu sebelum menyertai gagasan tersebut dan takut ekonomi Sarawak dikuasai oleh Kerajaan Pusat. Namun selepas lawatan Tunku Abdul Rahman pada Jun 1961 ke Sarawak, pada bulan Oktober 1962 kesemua parti politik ini kecuali SUPP telah bersetuju untuk bergabung bentuk Parti Perikatan Sarawak dan menyokong usaha tersebut atas alasan untuk mempercepat kemerdekaan Sarawak, meningkatkan pelaburan dan perkembangan industri pertanian, mengimbangi jumlah dan kadar pertumbuhan kaum di Sarawak. Dengan sokongan yang diberikan akhirnya Sarawak telah bersetuju untuk bersama-sama dalam proses pembentukan Malaysia.


 Rakyat Sabah
Bagi Sabah pula, sebelum pengumuman Tunku Abdul Rahman untuk membentuk Malaysia belum wujud lagi parti-parti politik. Parti-parti mula ditubuhkan apabila usul cadangan penggabungan dilakukan untuk mengemukakan pandangan dan mendapatkan sokongan tentangan cadangan pembentukan Malaysia seperti Pertubuhan Kebangsaan Kadazan Bersatu (UNKO Jun 1961) dipimpin oleh Donald Stephens, Pertubuhan kebangsaan Sabah Bersatu ( USNO Disember 1961) dipimpin oleh Datu Mustapha Datu Harun, Parti Pasok Momugun ( Jun1966 ) dipimpin oleh G.S. Sundang dan Parti Demokratik dipimpin oleh Peter Chin. Sama seperti Sarawak, parti-parti di Sabah ini juga menentang dengan alasan yang sama iaitu UNKO bimbang orang bukan Melayu dan kaum peribumi Sabah kehilangan identity dan dikuasai oleh orang Melayu, politik dan ekonomi Sabah akan dikuasai oleh Kerajaan Pusat, mahukan kemerdekaan terlebih dahulu diberikan serta bimbang tentang isu kemajuan ekonomi dan sosial. Setelah lawatan Tunku Abdul Rahman pada Jun 1961 yang menjelaskan kedudukan penggabungan tersebut akhirnya parti-parti politik Sabah bersetuju untuk menyertai gagasan Malaysia. Dalam pada masa yang sama Sabah dan Sarawak telah buat tuntutan sebagai syarat untuk menyertai Malaysia. Syarat ini dikenali sebagai Perkara 20 yang dimasukkan ke dalam Perlembagaan Malaysia yang baru oleh Jawatankuasa Antara Kerajaan yang bertujuan untuk melindungi hak dan kepentingan penduduk Sabah dan Sarawak. Perkara 20 tersebut merangkumi Ketua Negeri, Bahasa Kebangsaan, Agama Islam, kedudukan istimewa penduduk asal negeri dan hal ehwal imigresen, kerakyatan, peruntukan kewangan dan pelajaran. Setelah bersetuju dengan syarat tersebut barulah penggabungan Persekutuan Tanah Melayu dengan Sabah dan Sarawak akan dilakukan.


Reaksi brunei
Sultan brunei iaitu Sultan Omar Ali Saifuddin menyokong konsep Malaysia . kebanyakan rakyat brunei pada peringkat awal berminat menyertai gabungan , Cuma mereka lebih hasrat untuk memperoleh kemerdekaan sendiri dahulu sebelum bergabung . Bulan julai 1962 persidangan majlis undangan brunei telah menyatakan persetujuan mereka terhadap pembentukan Malaysia namun keputusan muktamad belum diambil. Penetangan yang hebat datang daripada Parti Rakyat Brunei dibawah pimpinan A.M Azahari . parti ini sangat berpengaruh di Brunei . A.M Azahari pada amnya lebih berminat terhadap cadangan penyatuan Borneo Utara yang melibatkan Brunei,Sabah dan Sarawak yang dipanggil kerajaan Kalimatan Utara . Parti Rakyat Brunei dipercayai Berjaya mempengaruhi penduduk Brunei untuk menentang pembentukan Malaysia . A.M Azahari berpendapat pembentukan Malaysia merupakan cara kerajaan British untuk mengekalkan pengaruhnya di wilayah yang pernah dijajah oleh mereka supaya penguasaan ekonominya berkekalan dan menjamin keselamatan mereka , Mereka juga khuatir Brunei akan kehilangan sebahagian besar kekayaan apabila menyertai gabungan ini .


Reaksi Singapura
Di singapura, amnya semua pihak suka dengan konsep Malaysia dan menyetujui pembentukan sebuah Negara dan kerajaan baru. Lee Kuan Yew dikatakan paling berminat. Bagaimanapun ada pihak-pihak tertentu di singapura berlainan pendapat atau menaruh kesangsian tentang keutuhan Malaysia. Rakyat singapura pada awalnya memberi sokongan penuh tetapi perubahan politik Rakyat singapura pada awal tahun 1961 menukar pendirian sebahagian rakyat singapura. Parti Tindakan Rakyat atau People’s action party (PAP) dan amnya  kerajaan PAP dibawah pimpinan lee kuan yew menerima tentangan daripada parti serpihan PAP , iaitu sebuah parti sosialis United people’s party (UPP) . UPP menentang pembentukan Malaysia kerana rancangan Tunku Abdul Rahman sebagai satu rancangan kerajaan britih mengekalkan pengaruhnya . Keadaan menjadi semakin keruh kerana calon PAP telah dikalahkan oleh Parti Rakyat Singapura dan Parti Buruh dalam satu pilihan raya kecil di Hong Lim dan Anson pada April 1961 . Bagi Tunku dan Lee Kuan Yew peristiwa ini menguatkan lagi itizam mereka kearah pembentukan Malaysia . ini sama sekali bertentangan dengan spekulasi akhbar dan pihak-pihak tertentu . 

45 comments:

  1. DENGAN IBU GOMES DIHONGKONG
    ANDA PASTI DI BANTU KARNA KAMI SUDAH MEMBUKTIKANYA
    Pusat Pesugihan di Tanah Jawa Timur
    Apakah anda mempunyai masalah dibawah ini:
    - Kesulitan Ekonomi
    - Banyak Hutang
    - Rejeki Seret
    - Susah Mencari Pekerjaan
    - Susah jodoh
    - Pasangan Selingkuh
    - Sakit menahun dan di vonis dokter tidak akan bisa sembuh
    - Belum Mempunyai keturunan

    Ki DARMO Siap menjadi perantara hajat dibawah ini: jual beli tuyul
    -Pesugihan Dana Gaib-Pesugihan Tuyul
    - Pesugihan Tanpa tumbal
    - Pesugihan Kakang Kawah Adi Ari-ari
    - Pesugihan Tuyul
    - Pesugihan Buto Ijo
    - Pesugihan Nyi Blorong
    - Pesugihan Kembang Kantil
    - Pasang Susuk kembang Kantil
    - Pelet Mimi lan Mintuno
    - Pengasihan Semar Mesem
    - Pengasihan Jaran goyang
    - Memisahkan Pasangan Selingkuh
    - Pengobatan Kanker, HIV, dll
    - Ritual Memohon Keturunan
    - Backing Usaha
    - Pengisian Benda Pusaka
    - Mengusir Hantu dll
    - Pencalonan Lurah, Camat dll
    - Ritual Enteng Jodoh
    ATAU BERMINAT ANGKA TOGEL DI JAMIN TEMBUS 2D,3D,4D,5D,6D,7D,

    Apakah anda sudah malang melintang alias kesana kemari ikhtiar mencari, dukun, paranormal, kyai dll, tetapi belum cocok atau jodoh. Maka tidak ada salahnya anda ikhtiar bersama Kami.dengan AKI DARMO 082-310-142-255


    ReplyDelete
    Replies
    1. Hello semua,
      Nama saya Mr, Rugare Sim. Saya tinggal di Belanda dan saya seorang yang bahagia hari ini? dan saya memberitahu diri saya bahawa mana-mana pemberi pinjaman yang menyelamatkan saya dan keluarga saya dari keadaan buruk kita, saya akan merujuk kepada mana-mana orang yang mencari pinjaman kepadanya, dia memberikan kebahagiaan kepada saya dan keluarga saya, saya memerlukan pinjaman sebanyak € 300,000.00 untuk memulakan hidup saya secara keseluruhan kerana saya seorang Bapa tunggal dengan 2 anak saya bertemu dengan pemberi pinjaman lelaki yang jujur ​​dan takut kepada Allah yang menolong saya dengan pinjaman € 300,000.00, dia adalah orang yang takut kepada Allah, jika anda memerlukan pinjaman dan anda akan membayar balik pinjaman sila hubungi dia memberitahunya bahawa (Mr, Rugare Sim) merujuk anda kepadanya. Hubungi Encik, Mohamed Careen melalui e-mel: (arabloanfirmserves@gmail.com)


      BORANG MAKLUMAT PERMOHONAN PINJAMAN
      Nama pertama......
      Nama tengah.....
      2) Jantina: ………
      3) Jumlah Pinjaman Yang Diperlukan: ………
      4) Tempoh Pinjaman: ………
      5) Negara: ………
      6) Alamat Rumah: ………
      7) Nombor Mudah Alih: ………
      8) Alamat e-mel ..........
      9) Pendapatan Bulanan: ………………….
      10) Pekerjaan: ………………………
      11) Laman web manakah anda di sini mengenai ………………….
      Terima kasih dan salam mesra.
      E-mel arabloanfirmserves@gmail.com

      Delete
  2. Assalamu`alaikum Wr. Wb.

    Hakikat kehidupan adalah bermanfaat bagi orang lain dan memiliki kepekaan sosial yang tinggi. Dengan mengucap Bismillahir rahmaannir rahiim, perkenalkanlah kami dari INTI TUNGGAL hadir bagi saudara/i, Kami merupakan lembaga non pemerintah yang bergerak dalam bidang jasa olah kebatinan, pemondokan pesantren dan pembinaan diri baik mental dan spiritual. Muncul keprihatinan kami dalam melihat situasi kehidupan sosial ekonomi didalam masyarakat kita pada masa sekarang ini, meningkatnya angka kemiskinan, pengangguran dan tingkat kriminal sebagai akibat dari kesengajaan kehidupan sosial ekonomi yang sangat memprihatinkan. Berangkat dari permasalahan dan situasi tersebut, kami hadir melalui program kami yaitu PROGRAM "HIBAH UANG GAIB" dengan maksud membantu saudara/i yang mengalami kesulitan ekonomi ataupun yang membutuhkan dana gaib halal.

    Dana tersebut merupakan program bakti sosial yang diselenggarakan oleh Majelis kami yang mana berbentuk memberikan dana berupa uang kontan bagi saudara/i yang membutuhkan.

    Dana Hibah Tanapa Batas ini diperoleh melalui media doa-doa dzikir khusus bersama anak-anak yatim/piatu dan muda/mudi pesantren kami sehingga jauh dari hal-hal klenik/mistik yang tentunya dilarang oleh Agama. Dalam program ini dengan sangat terpaksa kami mewajibkan bagi saudara/i untuk menyediakan Mahar seperti yang telah kami sebutkan dibawa, mohon maaf yang sebesar-besarnya dengan tidak bermaksud mengkomersilkan hal tersebut kami perlukan sebagai "biaya pengganti" guna pengadaan biaya transportasi antar-jemput anak-anak yatim, biaya jamuan konsumsi para undangan dzikir dan dana sedekah bagi pihak-pihak undangan tersebut. Bagi kami segenap pengurus Majelis sangat dipantangkan untuk mengambil bagian dari dana yang dimohonkan tersebut, hanya sumbangan dari saudara/i lah yang dapat kami terima sekiranya saudara/i telah berhasil dalam memanfaatkan dana hibah gaib tersebut.

    It tahi'uu mal laayas'alakum ayraw wahum -muhtasuun

    Ikutilah orang yang tidak meminta upah kepadamu sedangkan mereka adalah orang-orang yang mendapat petunjuk ALLAH.

    Akhir kata kami segenap pengurus MAJELIS INTI TUNGGAL mengucapkan "tetaplah berpengharapan, karena pada hakikatnya Allah swt tidak akan mengecewakan hamba-NYA yang meletakkan pengharapan kepada-NYA dan dibalik permasalahan pasti ada solusi dan hikmahnya.
    100% Pesugihan Uang Gaib, Halal, Tanpa Tumbal, Berkah, Bebas untuk semua agama, Proses 1 hari Dana langsung kami transfer Ke Rekening pribadi anda, Tanpa mengembalikan, Tidak mengurangi rejeki keturunan, dibekali juga pegangan khusus guna mempertahankan Kekayaan anda. Dana berasal dari permohonan Kepada yang maha kuasa Melalui Doa-Doa Dzikir Khusus.

    Tingkat 1 = Untuk Hasil 500 Juta, Mahar Ikhlas Rp.1.000.000
    Tingkat 2 = Untuk Hasil 1 Milyar, Mahar Ikhlas Rp.2.000.000
    Tingkat 3 = Untuk Hasil 2 Milyar, Mahar Ikhlas Rp.3.000.000

    PENGERTIAN PESUGIHAN UANG GAIB DARI MBAH MURTAK SALAH SATU DUKUN TERSAKTI DI INDONESIA | UNTUK KONSULTASI LANGSUNG DENGAN MBAH MURTAK WA : 0822-7144-8994
    Assalamu`alaikum Wr. Wb. https://www.facebook.com/Ritual-Tarik-Uang-Goib-Hibah-1500279453391470/

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum Wr. Wb.

    WhatsApp Only::::{+33753893351}
    Email:::::::::{aditya.aulia139@gmail.com}
    {iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

    Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan CREDIT UNION DAYA LESTARI via: {mail:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum

    WhatsApp Only::::{+33753893351}
    Email:::::::{{aditya.aulia139@gmail.com}}
    {{iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}}

    Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan CREDIT UNION DAYA LESTARI via: {mail:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

    ReplyDelete
  5. Halo, nama saya AHMAD MARYAM dari Kota Bharu City di Malaysia, dan saya dengan senang hati berkahwin dengan keluarga. Selama beberapa bulan sekarang, saya mengalami kemunduran kewangan dan diperlukan untuk membiayai semula kerana bil saya telah lama dibayar untuk pembayaran. Saya cuba mencari pinjaman daripada pelbagai firma pinjaman baik korporat dan swasta tetapi semua tanpa kejayaan, bank saya melawat semua merosot kredit saya. Tetapi seperti yang Allah akan memihak kepada saya, saya telah diperkenalkan kepada RAMADHAN ISLAMIYAT LOANS Tuhan yang takut kepada Pemberi Pinjaman untuk program pinjaman mereka, dengan e-mel hubungan: (ramadhanislamiyatloans@gmail.com) sebuah syarikat terhad swasta dengan modal saham, dan saya telah diberikan pinjaman perniagaan peribadi jumlah sebanyak 150,000 RM pada 8 Februari 2019. Hari ini status kewangan saya dipulihkan dan perniagaan saya kini stabil. Terima kasih Nabilah untuk memperkenalkan saya RAMADHAN ISLAMIYAT LOANS, dan kepada anda Ibu: Anita Ervina (C.E.O) untuk membantu saya. Dia seorang wanita yang baik dan takut kepada Tuhan dan saya berdoa agar Allah memberkati dia kerana menolong saya. Nasihat saya kepada semua orang di luar sana yang memerlukan pinjaman untuk apa-apa jenis adalah dengan segera Hubungi melalui e_mail: (ramadhanislamiyatloans@gmail.com)
    WA:(+33)758899394

    ReplyDelete
  6. Berita baik
    Nama saya LILOW YETTY, warganegara Indonesia, dari selatan jakarta. Saya ingin menggunakan medium ini untuk memberikan nasihat yang kritikal kepada semua warga Indonesia yang mencari pinjaman untuk berhati-hati kerana internet penuh dengan penipu, Beberapa peminjam ada di sini untuk menipu orang dan merobek wang mereka yang susah payah tetapi Ibu yuliana adalah berbeza
    Beberapa bulan lalu, saya benar-benar memerlukan pinjaman tetapi bank tidak boleh menawarkan saya, kerana mereka memerlukan cagaran sebenar, yang saya tidak dapat memberikan. Saya memutuskan untuk memohon pinjaman dalam talian dan saya menipu kira-kira 19 juta, cuba membayar yuran tidak berkesudahan yang saya tidak tahu adalah semua kebohongan dan bagaimana mereka menipu orang yang tidak bersalah yang memerlukan bantuan. Saya hampir mati, sehingga seorang kawan saya merujuk saya kepada seorang pemberi pinjaman yang sangat boleh dipercayai bernama Ibu yuliana, pemilik ANTHONY YULIANA LENDERS, Dia seorang pemberi pinjaman global; yang saya hubungi dan mereka memberi saya jumlah pinjaman sebanyak Rp 700,000,000 juta dalam masa kurang dari 48 jam pemprosesan dengan tingkat bunga 1% dan mengubah kehidupan seluruh keluarga saya.

    Saya menerima pinjaman saya dalam akaun bank saya selepas saya membayar insurans dan bayaran pemindahan saya, apabila saya memeriksa baki akaun bank saya, saya mengetahui jumlah yang saya memohon telah dikreditkan ke akaun bank saya

    Saya memutuskan untuk mengingatkan dan berkongsi kesaksian saya mengenai Ibu yuliana supaya orang Melayu dan Indonesia dapat mendapatkan pinjaman mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan sebarang pinjaman, sila hubungi Ibu yuliana melalui e-mel: (anthony.yulianalenders@gmail.com)
    nombor nombor telefon +1 4377000827
    BBM INVITE (E37F9BCC)

    Anda juga boleh menghubungi saya di e-mel saya: (lilowyetty21@gmail.com) dan Puan Hendra mungkin yang memperkenalkan saya dan memberitahu saya tentang Ibu yuliana, Dia juga menerima pinjaman dari Ibu yuliana Anda juga boleh menghubungi beliau melalui e-mel: (hendramay77 @ gmail.com) Sekarang saya seorang pemilik perniagaan wanita bangsawan di bandar saya, Semoga Allah terus memberkati Ibu yuliana untuk pekerjaan yang baik dalam hidup saya dan keluarga saya.

    ReplyDelete
  7. Lembaga Pengarah ...... + 44-745-6405-237

    Saya aisha binahmed yang tinggal di Klang Malaysia. Saya janda dengan tiga orang anak, saya ingin memberi kesaksian tentang kerja Tuhan yang baik dalam hidup saya untuk rakyat saya yang mencari pinjaman di Asia dan bahagian lain perkataan itu, kerana ekonomi yang buruk di sesetengah negara. Anda perlu berhati-hati kerana terdapat banyak peminjam palsu di blog ini. Saya telah menjadi mangsa 4 peminjam pada tahun ini hanya pada tahun 2019, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman daripada syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang dari hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan seorang kawan saya yang menjelaskan keadaan saya kemudian memperkenalkan saya kepada sebuah syarikat yang boleh dipercayai, pinjaman dari syarikat aasimahaadilaahmed yang membantu saya dengan pinjaman RM480,000 dengan kadar faedah 1% yang rendah dalam 1 jam saya menggunakan tanpa tekanan atau tekanan. Jika anda memerlukan pinjaman, anda boleh menghubungi pinjaman syarikat melalui e-mel:
    (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com) Jika anda memerlukan bantuan dalam proses pinjaman, anda boleh menghubungi saya
    melalui e-mel: (aishabinahmed7@gmail.com) dan juga mereka yang mendapat pinjaman di tempat saya.
    Hantar sekarang ... (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)

    ReplyDelete
  8. Kami menawarkan berbagai layanan keuangan yang meliputi: Perencanaan Bisnis, Komersial dan Pengembangan Keuangan, Properti dan Hipotek, Pinjaman Konsolidasi Utang, Pinjaman Bisnis, Pinjaman Swasta, Pinjaman Pembiayaan Rumah dengan suku bunga rendah per tahun untuk perorangan, perusahaan dan badan hukum. Dapatkan yang terbaik untuk keluarga Anda dan miliki rumah impian Anda juga dengan skema Pinjaman Umum kami. Pelamar yang tertarik harus Hubungi kami melalui BBM INVITE: {D8980E0B}
    Hanya WhatsApp: (+ 44) 7480 729811
    Tel .... (+ 44) 7480 729811
    Email: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)

    ReplyDelete
  9. nama saya Mrs. Lestari Abyasa dari Balikpapan di Indonesia. Saya ingin menggunakan media ini untuk mendidik semua orang yang mencari pinjaman untuk berhati-hati karena ada kreditor palsu. Beberapa bulan yang lalu, saya menderita kerugian finansial, dan saya memutuskan untuk mencari pinjaman dari Manusia di Singapura dan saya ditipu. Saya hampir kehilangan harapan sampai saya menemukan seseorang yang membagikan kesaksian pemberi pinjaman online bernama ibu Rika Anderson, dari RIKA ANDERSON LOAN COMPANY yang meminjamkan 100 juta pinjaman tanpa jaminan dan suku bunga terjangkau beberapa hari yang lalu.
    Setelah pinjaman saya ditransfer ke rekening bank saya, saya terkejut melihat saldo akun saya dan menemukan jumlah yang saya ajukan dikirim langsung ke akun saya oleh ibu Rika Anderson tanpa penundaan. Dan saya berjanji akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi jika Anda perlu meminjam pinjaman, hubungi Mrs. Rika Anderson melalui email: rikaandersonloancompany@gmail.com, w / s +19147057484 Dan Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: lestariabyasan@gmail.com. Tolong saya ingin Anda menggunakan informasi ini dan bebas dari kesulitan keuangan Anda.
    Rika Anderson email: rikaandersonloancompany@gmail.com
    W / A +19147057484
    Lestari Abyasa
    BCA: 7683724750
    Indonesia.
    +6281253419221
    Saya adalah saksi sejati perusahaan pinjaman ibu rika.

    ReplyDelete
  10. Apakah Anda memerlukan pinjaman mendesak untuk bisnis atau kebutuhan pribadi serendah 2%.? Mengapa Anda tidak menghubungi kami di: abdlzhir@gmail.com.
    Salam
    Abdul

    ReplyDelete
  11. APA PRIA / WANITA BISNIS ANDA, PEKERJA DI ORGANISASI, Wiraswasta? Membutuhkan pinjaman pribadi untuk bisnis tanpa stres, Jika demikian, hubungi kami hari ini, kami menawarkan pinjaman tahun baru dengan tingkat bunga rendah 2%, Anda dapat memulai tahun baru dengan senyum di wajah Anda, keamanan, kebahagiaan pelanggan kami adalah kekuatan kita. Jika Anda tertarik, isi formulir aplikasi pinjaman di bawah ini:
    Informasi Peminjam:

    Nama lengkap: _______________
    Negara: __________________
    Seks: ______________________
    Umur: ______________________
    Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan: _______ Jerman
    Durasi pinjaman: ____________
    Tujuan pinjaman: _____________
    Nomor telepon
    Untuk informasi lebih lanjut, silakan hubungi kami sekarang melalui email: christabelloancompany@gmail.com

    ReplyDelete
  12. APA PRIA / WANITA BISNIS ANDA, PEKERJA DI ORGANISASI, Wiraswasta? Membutuhkan pinjaman pribadi untuk bisnis tanpa stres, Jika demikian, hubungi kami hari ini, kami menawarkan pinjaman tahun baru dengan tingkat bunga rendah 2%, Anda dapat memulai tahun baru dengan senyum di wajah Anda, keamanan, kebahagiaan pelanggan kami adalah kekuatan kita. Jika Anda tertarik, isi formulir aplikasi pinjaman di bawah ini:
    Informasi Peminjam:

    Nama lengkap: _______________
    Negara: __________________
    Seks: ______________________
    Umur: ______________________
    Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan: _______ Jerman
    Durasi pinjaman: ____________
    Tujuan pinjaman: _____________
    Nomor telepon
    Untuk informasi lebih lanjut, silakan hubungi kami sekarang melalui email: christabelloancompany@gmail.com

    ReplyDelete
  13. BERITA BAIK!!!

    Nama saya Dian Pelangi dari Jakarta di Indonesia, saya seorang pereka fesyen dan saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu semua orang supaya berhati-hati mendapatkan pinjaman di internet, begitu banyak pemberi pinjaman di sini adalah penipu dan mereka berada di sini. menipu anda dengan wang susah payah anda, saya memohon pinjaman untuk sekitar Rp900,000,000 wanita di Malaysia dan saya kehilangan sekitar 29 juta tanpa mengambil pinjaman, saya membayar hampir 29 juta lagi saya tidak mendapat pinjaman dan perniagaan saya kira-kira terhempas kerana hutang.

    Memandangkan pencarian saya untuk sebuah syarikat pinjaman swasta yang boleh dipercayai, saya melihat iklan dalam talian lain dan nama syarikat itu adalah SYARIKAT PINJAMAN DUNIA. Saya kehilangan 15 juta dengan mereka dan hingga hari ini, saya tidak pernah menerima pinjaman yang saya cadangkan.

    Tuhan yang terhormat, kawan-kawan saya yang memohon pinjaman juga menerima pinjaman, memperkenalkan saya kepada syarikat yang boleh dipercayai di mana Puan Christabel bekerja sebagai pengurus cawangan, dan saya memohon pinjaman sebesar Rp900,000,000 dan mereka meminta kepercayaan saya, dan selepas itu Mereka selesai mengesahkan butiran saya, pinjaman itu telah diluluskan untuk saya dan saya fikir ia hanya satu lelucon, dan mungkin ini salah satu penipuan yang membuat saya kehilangan wang, tetapi saya terkejut. Apabila saya mendapat pinjaman saya kurang dari 6 jam dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2% tanpa cagaran

    Saya sangat gembira bahawa Tuhan menggunakan kawan saya yang menghubungi mereka dan memperkenalkan saya kepada mereka dan kerana saya diselamatkan dari membuat perniagaan saya melambung di udara dan dibubarkan dan sekarang perniagaan saya terbang tinggi di Indonesia dan tiada siapa yang akan mengatakannya. tahu mengenai syarikat fesyen.

    Jadi saya cadangkan semua orang yang tinggal di Indonesia dan negara lain yang memerlukan pinjaman untuk satu tujuan atau yang lain untuk dihubungi
    ibu christabel melalui e-mel: (christabelloancompany@gmail.com)

    Anda juga boleh menghubungi saya di e-mel saya: (lianmeylady@gmail.com) dan Sety memperkenalkan dan bercakap tentang christabel, dia juga mendapat pinjaman baru dari christabel, anda juga boleh menghubunginya melalui e-melnya: permatabudiwati@gmail.com Sekarang, semua yang akan saya lakukan adalah cuba untuk memenuhi pembayaran pinjaman yang saya hantar terus ke akaun mereka setiap bulan.

    Satu perkataan untuk lelaki bijak sudah cukup

    Terima kasih sekali lagi untuk membaca kesaksian saya, dan semoga Tuhan terus memberkati kita dan memberi kita kehidupan yang panjang dan hidup yang makmur dan semoga Tuhan melakukan pekerjaan yang baik dalam hidup anda.
    Ibu yang baik Christabel Missan What'sApp Number +15614916019

    ReplyDelete
  14. ADAKAH ANDA MASIH TERTANYA-TANYA DI MANA UNTUK MENDAPATKAN PINJAMAN TULEN???
    Di mana dan bagaimana untuk mencari syarikat yang tulen untuk mendapatkan pinjaman kekal satu cabaran besar kerana terdapat begitu banyak pemberi pinjaman palsu dalam talian. Saya juga mempunyai ketakutan dan saya ditipu oleh pemberi pinjaman palsu pada masa lalu sehingga rakan saya memperkenalkan saya kepada Syarikat yang tulen yang dipanggil pinjaman Imperial. Tetapi di sini adalah penyelesaian. Pada mulanya saya fikir ia adalah semua jenaka sehingga saya menerima mesej daripada Bank saya selepas 3 hari menghantar permohonan saya bahawa wang itu benar-benar dipindahkan ke akaun bank saya. Saya terkejut untuk mendapatkan pinjaman tanpa tekanan. Tiada kos tersembunyi, tiada cagaran yang diperlukan, tiada kertas kerja yang terlalu banyak. Jika anda ingin mendapatkan pinjaman tulen, hubungi e-mel mereka dengan segera (imperialincorporated1@gmail.com) saya berkongsi maklumat ini di sini kerana saya tidak boleh menyimpannya kepada diri saya sendiri. Saya berjanji anda, anda akan kembali ke sini untuk memberitahu kesaksian anda sendiri dan berterima kasih kepada saya kemudian. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman segera, hubungi mereka sekarang dan anda akan gembira anda lakukan. Anda boleh menghubungi saya e-mel jika anda memerlukan maklumat lanjut daripada saya bagaimana untuk mendapatkan pinjaman daripada mereka melalui dendisetiewan@gmail.com

    ReplyDelete
  15. Halo semua di laman web ini amat gembira kerana saya akhirnya mendapat pinjaman, semua pujian kepada ALLAH saya mendapat pinjaman Rp 170.000.000 juta dari Anthony Yuliana semoga ALLAH terus memberkati mereka, saya hanya membuat bayaran untuk biaya pinjaman saya yuran insurans dan pemindahan sebelum saya mendapat jumlah pinjaman saya sebesar Rp 170.000.000 juta ke dalam detail akun saya (BCA) 0272262754, bagi mereka yang mencari pinjaman harus berhati-hati karena ada banyak peminjam pinjaman palsu hanya sedikit yang nyata dan Anthony Yuliana adalah antara peminjam pinjaman sebenar dan ORIGINAL, anda juga boleh menghubungi Anthony Yuliana Lender jika anda memerlukan pinjaman, BBM INVITE ((E37F9BCC)) whatsapp hanya +13234026088 email (anthony.yulianalenders@gmail.com) email saya sendiri (ennywaper771@gmail.com)

    ReplyDelete
  16. kesaksian nyata dan kabar baik !!!

    Nama saya mohammad, saya baru saja menerima pinjaman saya dan telah dipindahkan ke rekening bank saya, beberapa hari yang lalu saya melamar ke Perusahaan Pinjaman Dangote melalui Lady Jane (Ladyjanealice@gmail.com), saya bertanya kepada Lady jane tentang persyaratan Dangote Loan Perusahaan dan wanita jane mengatakan kepada saya bahwa jika saya memiliki semua persyarataan bahwa pinjaman saya akan ditransfer kepada saya tanpa penundaan

    Dan percayalah sekarang karena pinjaman rp11milyar saya dengan tingkat bunga 2% untuk bisnis Tambang Batubara saya baru saja disetujui dan dipindahkan ke akun saya, ini adalah mimpi yang akan datang, saya berjanji kepada Lady jane bahwa saya akan mengatakan kepada dunia apakah ini benar? dan saya akan memberitahu dunia sekarang karena ini benar

    Anda tidak perlu membayar biayaa pendaftaran, biaya lisensi, mematuhi Perusahaan Pinjaman Dangote dan Anda akan mendapatkan pinjaman Anda

    untuk lebih jelasnya hubungi saya via email: mahammadismali234@gmail.comdan hubungi Dangote Loan Company untuk pinjaman Anda sekarang melalui email Dangotegrouploandepartment@gmail.com

    ReplyDelete
  17. Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY (ISKANDAR LENDERS) via: {mail:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

    e_mail:::[aditya.aulia139@gmail.com]
    [iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    WhatsApp:::[+44] 7480 729811[Chats Only]
    Telephone Number☎[+44] 7480 729811[Calls Only]
    BBM INVITE:::[D8980E0B]

    ReplyDelete
  18. Halo, semua orang, tolong, saya dengan cepat mahu menggunakan media ini untuk berkongsi kesaksian saya tentang bagaimana Tuhan mengarahkan saya kepada pemberi pinjaman yang benar-benar mengubah hidup saya daripada kemiskinan kepada wanita yang kaya dan sekarang saya mempunyai kehidupan yang sihat tanpa tekanan dan kesulitan kewangan. ,

    Selepas berbulan-bulan cuba mendapatkan pinjaman di internet dan telah ditipu oleh 400 juta, saya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan pinjaman daripada pemiutang dalam talian sah dengan kredit dan ia tidak akan menambah kesakitan saya, jadi saya memutuskan untuk meminta saya kawan-kawan untuk mendapatkan nasihat mengenai bagaimana untuk mendapatkan pinjaman dalam talian, kami bercakap mengenainya dan kesimpulannya adalah mengenai seorang wanita bernama Puan Maria yang merupakan Ketua Pegawai Eksekutif Maria Loan. Syarikat

    Saya memohon pinjaman (900 juta) dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, supaya pinjaman yang diluluskan adalah mudah tanpa tekanan dan semua penyediaan dilakukan melalui pemindahan kredit, kerana ia tidak memerlukan cagaran untuk pemindahan . Pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang dari dua jam wang pinjaman telah dimasukkan ke dalam akaun bank saya.

    Saya fikir ia adalah satu jenaka sehingga saya menerima panggilan dari bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan 900 juta. Saya sangat gembira kerana Allah akhirnya menjawab doa saya dengan memerintahkan pemberi pinjaman saya dengan kredit sebenar saya, yang boleh memberi harapan hati saya.

    Terima kasih banyak kepada Cik Maria kerana membuat hidup saya adil, jadi saya menasihati sesiapa yang berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Cik Maria dengan baik melalui E-mel (mariaalexander818@gmail.com) ATAU Via Whatsapp (+1 651- 243 -8090) untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman anda,

    Jadi, terima kasih banyak kerana mengambil masa anda membaca tentang kejayaan saya dan saya berdoa agar Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda. Nama saya Kabu Layu, anda boleh hubungi saya untuk rujukan lanjut
    melalui e-mel saya: (kabulayu18@gmail.com)
    Terima kasih kepada anda semua.

    ReplyDelete
  19. Halo, saya Ny. Sandra Ovia, pemberi pinjaman uang swasta, apakah Anda berhutang? Anda butuh dorongan finansial? pinjaman untuk membangun bisnis baru, untuk memenuhi tagihan Anda, memperluas bisnis Anda di tahun ini dan juga untuk renovasi rumah Anda. Saya memberikan pinjaman kepada perusahaan lokal, internasional dan juga dengan tingkat bunga yang sangat rendah 2%. Anda dapat menghubungi kami melalui Email: (sandraovialoanfirm@gmail.com)
    Anda dipersilakan untuk perusahaan pinjaman kami dan kami akan memberikan yang terbaik dari layanan kami.

    ReplyDelete
  20. KABAR BAIK!!!

    Nama saya Budiwati Permata, saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman agar sangat berhati-hati, karena ada penipuan di mana-mana, mereka akan mengirim dokumen perjanjian palsu kepada Anda dan menjanjikan ini dan itu, orang-orang yang menganggur, saya sarankan Anda semua harus berhati-hatilah

    beberapa bulan yang lalu, saya tegang secara finansial dan sangat membutuhkan pinjaman untuk mendapatkan bisnis saya kembali, saya tertipu oleh beberapa pemberi pinjaman online. Saya hampir kehilangan harapan sampai Tuhan menggunakan teman saya Dian Pelangi yang merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Christabel's Missan, seorang ibu yang baik, yang meminjamkan saya pinjaman 800 juta tanpa jaminan dalam waktu kurang dari 20 jam tanpa tekanan atau tekanan dan hanya 2% bunga

    Saya terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah yang saya gunakan dikirim langsung ke rekening bank saya tanpa penundaan.

    Karena saya berjanji untuk membagikan kabar baik, sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, silakan hubungi ibu yang baik melalui email: christabelloancompany@gmail.com

    dan dengan rahmat Tuhan dia tidak akan membiarkan Anda mendapatkan pinjaman jika Anda mematuhi perintahnya.

    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: permatabudiwati@gmail.com
    dan teman saya Dian Pelangi yang memperkenalkan saya dan memberi tahu saya tentang Ms. Christabel, dia juga mendapat pinjaman baru dari Ms. Christabel, Anda juga dapat menghubungi dia melalui email: (lianmeylady@gmail.com) sekarang,

    Apa yang akan saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman bulanan saya yang saya kirim langsung ke akun ibu Christabel. Anda masih bisa menghubungi yang baik
    mohon bijaksana dan semoga Allah membimbing kita semua
    ibu, What'sApp Number +15614916019
    Facebook christabelmissancompany@gmail.com

    ReplyDelete
  21. HARI BAIK SEMUA ORANG !!!

    Saya Puan Susan Logan, Kami menawarkan semua jenis bantuan kewangan kepada semua individu "pinjaman peribadi, pinjaman pelaburan, pinjaman rumah dan syarikat pinjaman di seluruh dunia, kadar faedah kami adalah 2% setahun. pelanggan dan pemohon kami Jika anda mempunyai projek yang baik atau ingin memulakan perniagaan dan memerlukan pinjaman untuk membiayainya dengan segera, kami boleh membincangkannya, menandatangani kontrak, dan kemudian membiayai projek atau perniagaan anda untuk anda bersama dengan Bank Dunia dan Bank perindustrian, sila hubungi kami dengan menghantar e-mel kepada kami di: (susanlogan1975@gmail.com)

    PERKHIDMATAN PERIHAL YANG TERMASUK TERMASUK:

    * Pinjaman komersial.
    * Pinjaman peribadi.
    * Pinjaman Perniagaan.
    * Pinjaman Pelaburan.
    * Pinjaman Pembangunan.
    * Pemerolehan Pinjaman.
    * Pinjaman pembinaan.
    * Pinjaman Kad Kredit
    * Pinjaman Penyatuan Hutang
    * Pinjaman perniagaan dan lain-lain:

    Puan SUSAN LOGAN
    WhatsApp atau Teks: (+ 14169078157)
    E-mel: (susanlogan1975@gmail.com)

    CATATAN; Kami menyediakan pinjaman tanpa faedah sebanyak 2%, jadi kami boleh mengatakan bahawa kami menyediakan PINJAMAN TANPA Jaminan, Anda tidak perlu merasa teruk atau kecewa dengan bank yang meminta cagaran

    Terima kasih dan salam mesra

    ReplyDelete
  22. Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY via: {mail:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}


    WhatsApp:(+44) 7480 729811
    Tel....(+44) 7480 729811
    e_mail:::[aditya.aulia139@gmail.com]
    https://wordpress.com/view/iskandarlestari.wordpress.com
    [iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    ReplyDelete
  23. Negara: Indonesia
    WhatsApp: +62 838-3669-4853
    Alamat: Surabaya
    email saya: nurbrayani750@gmail.com
    nama saya Nurbrayani, saya ingin bersaksi tentang pekerjaan ALLAH yang baik dalam hidup saya, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara. Apakah mereka mencari pinjaman di antara Anda? Jadi Anda harus sangat berhati-hati karena banyak pemberi pinjaman palsu ada di internet, tetapi mereka sangat asli dalam pemberi pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban dari pemberi pinjaman 2 kredit yang curang, saya kehilangan banyak uang karena saya sedang mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Saya hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan teman saya menjelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya kepada pemberi pinjaman pinjaman yang andal. Ny. Alicia Radu Saya mendapatkan pinjaman saya sebesar Rp350.000.000 dari Ny. Alicia Radu dengan sangat mudah dalam 24 jam yang saya lamar, jadi saya memutuskan untuk membagikan pekerjaan yang baik dari ALLAH melalui Bunda Alicia Radu dalam kehidupan keluarga saya.

    Jadi jika Anda membutuhkan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui email: (aliciaradu260@gmail.com)

    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (nurbrayani750@gmail.com) jika Anda memerlukan informasi tentang bagaimana saya mendapatkan pinjaman dari Ibu Alicia Radu

    ReplyDelete
  24. Nama ..... jayachandra fadhlan
    Negara .... indonesia
    W / S ......... + 62 821-3272-6591
    email ...... (jayachandrafadhlan@gmail.com)

    Nama saya jayachandra fadhlan,
    dari Indonesia Saya seorang perancang busana dan saya ingin menggunakan media ini untuk memberi tahu semua orang agar berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di internet, begitu banyak pemberi pinjaman di sini untuk mempercayai orang. Terima kasih dengan hasil hasil jerih payah Anda, saya meminta pinjaman untuk sekitar Rp900.000.000 wanita di Malaysia dan saya kehilangan sekitar 29 juta tanpa mengambil pinjaman, saya membayar hampir 29 juta masih saya tidak mendapatkan pinjaman dan bisnis saya tentang macet karena hutang. Saat saya mencari perusahaan pinjaman yang dapat diandalkan, saya melihat iklan online lainnya dan nama perusahaan itu adalah PERUSAHAAN PINJAMAN EKSOTIK. Saya kehilangan 15 juta bersama mereka dan sampai hari ini, saya belum pernah menerima pinjaman yang saya usulkan. Teman baik saya yang disetujui pinjaman juga menerima pinjaman, memperkenalkan saya ke perusahaan yang dapat dipercaya di mana MRS. KARINA bekerja sebagai manajer cabang, dan saya meminta pinjaman sebesar Rp900.000.000 dan mereka meminta kredensial saya, dan setelah itu mereka menyelesaikan meminta persetujuan saya, pinjaman yang disetujui untuk saya dan saya pikir itu hanya memperbolehkan, dan memungkinkan ini membuat saya kehilangan uang, tetapi saya terpana. Ketika saya mendapatkan pinjaman saya dalam waktu kurang dari 24 jam dengan bunga 2% tanpa Jaminan. Saya sangat senang karena ALLAH menggunakan teman saya yang menghubungi mereka dan memperkenalkan saya kepada mereka dan karena saya selamat membuat bisnis saya melambung tinggi di udara dan dilikuidasi dan sekarang bisnis saya terbang tinggi di Indonesia dan tidak ada yang akan mengatakannya. membahas tentang mode perusahaan. Jadi saya perlu semua orang yang tinggal di Indonesia dan negara lain membutuhkan pinjaman untuk satu tujuan atau yang lain untuk membeli MRS. KARINA melalui email: (karinarolandloancompany@gmail.com) atau hanya whatsapp +1(585)708-3478 .... Anda masih dapat menghubungi saya jika Anda meminta informasi lebih lanjut melalui email: (jayachandrafadhlan@gmail.com) atau whatsapp + 62 821-3272-6591, Terima kasih lagi untuk membaca kesaksian saya, dan semoga ALLAH terus memberkati kita dan memberi kita umur panjang dan sejahtera.

    Perusahaan ..... karina roland perusahaan pinjaman
    W / S ...... + 1 (585) -708-3478
    email ...... (karinarolandloancompany@gmail.com)

    ReplyDelete
  25. Kabar Baik, Semuanya.
    Nama saya Untung Kadu. Saya tinggal di kota bernama Padang di Indonesia, saya juga dari Indonesia. Saya dengan cepat ingin menggunakan media ini untuk membagikan kesaksian tentang bagaimana Tuhan mengarahkan saya kepada Legit dan pemberi pinjaman kredit nyata yang telah mengubah hidup suami saya dan saya dari rumput menjadi anugerah. Saya dulunya adalah wanita miskin, tetapi dia telah mengubah saya menjadi orang kaya sekarang, karena saya sekarang dapat membanggakan hidup sehat dan kaya tanpa stres atau kesulitan keuangan.
    Setelah berbulan-bulan mencoba mendapatkan pinjaman di internet, saya ditipu oleh perusahaan pinjaman lain untuk membayar jumlah total Rp8.700.100, saya menjadi sangat putus asa dalam mendapatkan pinjaman dari pemberi pinjaman online yang sah yang tidak akan menambah rasa sakit saya, jadi Saya memutuskan Untuk menghubungi seorang wanita yang baru saja menerima pinjaman online, kami membahas tentang masalah ini dan kesimpulan kami dia bercerita tentang seorang wanita bernama Mrs. REBACCA ALMA yang merupakan CEO dari Rebacca Alma Loan Company.
    Saya mengajukan jumlah pinjaman (Rp 520.000.000) dengan suku bunga rendah 2%, sehingga pinjaman disetujui dengan mudah tanpa stres dan semua persiapan dilakukan dengan transfer kredit, karena kenyataan bahwa tidak ada jaminan yang diperlukan untuk pinjaman transfer, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sertifikat perjanjian lisensi dari mereka untuk mentransfer kredit saya dan dalam waktu kurang dari dua jam dan 20 menit pinjaman disimpan ke rekening bank saya.

    Jadi saya ingin menasihati siapa pun yang membutuhkan pinjaman untuk segera menghubungi dia melalui: rebaccaalmaloancompany@gmail.com Dia tidak tahu bahwa saya melakukan ini dan saya berdoa agar Tuhan memberkatinya dan juga keluarganya untuk hal-hal baik yang dia lakukan telah dilakukan dalam hidupku. Ini adalah ibu Whatsapp Number +14052595662
    Anda juga dapat menghubungi saya di untungkadum@gmail.com untuk info lebih lanjut. dan di sini adalah email dari teman saya yang merujuk saya ke Rebacca Alma Loans rahimteimuri97@gmail.com Dia memperkenalkan saya kepada Ibu Rebacca. Anda juga dapat menghubunginya untuk mendapatkan lebih banyak arahan. Tuhan memberkati Anda semua dan semoga beruntung saat Anda mendapatkan milik Anda.

    ReplyDelete
  26. Hai semua
    Nama saya Josephine jumawan caballo, saya tinggal di orion bataan, phillipine. Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu yang baik karina roland kerana membantu saya mendapat pinjaman yang baik setelah saya mengalami pinjaman pinjaman dalam talian palsu yang menipu saya untuk mendapatkan wang tanpa memberikan pinjaman, saya memerlukan pinjaman selama 2 tahun yang lalu untuk memulakan perniagaan saya sendiri di kota orion bataan tempat saya tinggal dan saya jatuh ke tangan syarikat palsu di dubai yang menipu saya dan tidak menawarkan pinjaman kepada saya. dan saya sangat kecewa kerana saya kehilangan semua wang saya kepada sebuah syarikat palsu di dubai, kerana saya berhutang dengan bank saya dan rakan-rakan saya dan saya tidak mempunyai apa-apa untuk dijalankan, pada hari yang sangat setia kawan saya memanggil susan Ramirez setelah membaca keterangannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman daripada Puan karina roland, jadi saya terpaksa menghubungi Susan Ramirez dan dia memberitahu saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi Puan karina roland bahawa dia adalah ibu yang baik dan saya terpaksa menaruh hati dan saya menghubungi Puan karina roland dan saya terkejut dengan pinjaman saya yang diproses dan dilewati dan dalam masa 6 jam pinjaman saya dipindahkan ke akaun saya dan saya sangat terkejut bahawa ini adalah keajaiban dan saya harus memberi maklumat mengenai kerja baik Puan karina roland jadi saya menasihati semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi e-mel Puan karina roland: (karinarolandloancompany@gmail.com) atau whatsapp sahaja +15857083478 dan saya jamin anda bahawa anda akan memberikan maklumat seperti yang telah saya lakukan dan anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lebih lanjut soal Mrs.karina Rola dan e-mel saya: (josephinejumawancaballo@gmail.com) semoga Tuhan terus memberkati dan mengasihi ibu karina roland untuk mengubah kehidupan kewangan saya.

    ReplyDelete
  27. Adakah anda menghadapi masalah kewangan atau anda ingin memenuhi impian anda dengan dana?
    Adakah anda memerlukan pinjaman untuk melunaskan bil anda, Memulakan atau mengembangkan perniagaan anda?
    Adakah anda menghadapi kesukaran untuk mendapatkan pinjaman dari Pemberi Pinjaman keras atau Bank kerana bayaran / keperluan pinjaman yang tinggi?
    Adakah anda memerlukan pinjaman untuk alasan yang sah?
    Oleh itu, bimbang kami datang untuk menawarkan pinjaman kepada pemohon yang berminat di dalam dan luar negara tidak kira jantina atau lokasi tetapi usia mestilah 18 tahun ke atas.
    Menghubungi kami untuk membuat rundingan mengenai jumlah yang anda perlukan adalah keputusan yang bijak.
    JENIS PINJAMAN KAMI
    Pinjaman ini dibuat untuk membantu pelanggan kami dari segi kewangan, dengan tujuan untuk mengurangkan beban kewangan. Atas sebab apa pun, pelanggan dapat mencari rancangan pinjaman yang sesuai dari syarikat kami yang memenuhi keperluan kewangan.

    Data pemohon:
    1) Nama Penuh:
    2) Negara
    3) Alamat:
    4) Seks:
    5) Kerja:
    6) Nombor telefon:
    7) Kedudukan semasa di tempat kerja:
    Pendapatan 8 bulan:
    9) Jumlah pinjaman yang diperlukan:
    10) Tempoh pinjaman:
    11) Adakah anda pernah memohon sebelum ini:
    12) Tarikh Lahir:
    Hubungi syarikat pinjaman Gloria S melalui e-mel:
    {gloriasloancompany@gmail.com} atau
    Nombor WhatsApp: +1 (815) 427-9002
    Selamat sejahtera

    ReplyDelete
  28. Instagram: Aasimahaadilaaloanfirm
    Twitter: ... aasimahaadilaahmedloanfirm
    E-mel: aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com


    salla Llâhu ‘alayhi wa sallam, nama saya Neni Syahir, saya adalah korban penipuan di tangan kreditor palsu. Saya kehilangan sekitar Rp.65.000.000 karena saya membutuhkan modal besar Rp. 5,5 miliar. Saya hampir mati, saya tidak punya tempat untuk pergi dan bisnis saya hancur, dan dalam proses itu saya kehilangan suami saya. saya tidak tahan lagi dengan hal ini. 4 November 2019 ini, saya bertemu dengan seorang teman lama di sebuah restuarant di Bandung yang memperkenalkan saya kepada seorang ibu yang baik, Ny. AASIMAHA ADILA MEMILIKI LOAN FIRM, yang akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman di sebuah perusahaan. Tolong, bantu saya untuk berterima kasih kepada ibu muslim yang memberikan pinjaman besar kepada pemilik perusahaan, pabrik burung hantu dan orang pribadi. Saya juga ingin menggunakan kesempatan ini untuk menasihati sesama orang Indonesia, Jika Anda ingin pinjaman modal besar, Anda dapat menghubungi mereka dan melihat situs web mereka Anda perlu tahu bahwa ada banyak scammers di blog ini yang tidak memiliki situs web di google map, saya menawarkan pinjaman dengan tingkat sangat rendah 1% dan saya mendapat pinjaman dalam 1 jam. .
    Kontak Aplikasi pinjaman besar

    E-mel: *******aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    WhatsApp ::: ************ + 447723553516
    Email saya; ***************** nenisyahir@gmail.com
    Bismillâh ar-ra.hmân ar-ra.hîm

    ReplyDelete
  29. Hai semuanya, Nama saya Angga Annisa dan saya berbicara sebagai orang yang paling bahagia di seluruh dunia hari ini sebelum sekarang saya secara finansial dipukul tanpa harapan akan bantuan apa pun, tetapi ceritanya akan segera berubah ketika saya bertemu dengan Ibu. Saya sangat senang untuk mengatakan keluarga saya kembali untuk selamanya karena saya membutuhkan pinjaman sebesar Rp.700juta untuk memulai hidup saya di sekitar karena profesi saya karena saya seorang ibu tunggal dengan 3 anak dan seluruh dunia tampak seperti itu tergantung pada saya sampai Tuhan mengirim saya kepada sebuah perusahaan yang mengubah hidup saya dan keluarga saya, perusahaan yang takut akan Tuhan, ISKANDAR LENDERS, mereka adalah Juruselamat Tuhan yang dikirim untuk menyelamatkan keluarga saya dan pada awalnya saya pikir itu tidak akan mungkin sampai saya mendapat pinjaman sebesar Rp.700 juta dan saya akan menyarankan siapa pun yang benar-benar membutuhkan pinjaman untuk menghubungi Bunda Iskandar melalui email. [iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com] karena ini adalah pemberi pinjaman yang paling memahami dan baik

    Contact Details:

    e_mail Address:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com>>>>
    WhatsApp:::+6282274045059
    Company::Iskandar Lenders"""""
    Loan Amount:::Rp.700juta
    Name:::::Angga Annisa
    Country::::Indonesia
    Occupation:Trader
    Year:April,2020

    Jumlah minimum>>>>>>Rp.100 juta
    Jumlah maksimum>>>>>Rp.100 miliar

    ReplyDelete
  30. Hai semuanya, Nama saya Angga Annisa dan saya berbicara sebagai orang yang paling bahagia di seluruh dunia hari ini sebelum sekarang saya secara finansial dipukul tanpa harapan akan bantuan apa pun, tetapi ceritanya akan segera berubah ketika saya bertemu dengan Ibu. Saya sangat senang untuk mengatakan keluarga saya kembali untuk selamanya karena saya membutuhkan pinjaman sebesar Rp.700juta untuk memulai hidup saya di sekitar karena profesi saya karena saya seorang ibu tunggal dengan 3 anak dan seluruh dunia tampak seperti itu tergantung pada saya sampai Tuhan mengirim saya kepada sebuah perusahaan yang mengubah hidup saya dan keluarga saya, perusahaan yang takut akan Tuhan, ISKANDAR LENDERS, mereka adalah Juruselamat Tuhan yang dikirim untuk menyelamatkan keluarga saya dan pada awalnya saya pikir itu tidak akan mungkin sampai saya mendapat pinjaman sebesar Rp.700 juta dan saya akan menyarankan siapa pun yang benar-benar membutuhkan pinjaman untuk menghubungi Bunda Iskandar melalui email. [iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com] karena ini adalah pemberi pinjaman yang paling memahami dan baik

    Contact Details:

    e_mail Address:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com>>>>
    WhatsApp:::+6282274045059
    Company::Iskandar Lenders"""""
    Loan Amount:::Rp.700juta
    Name:::::Angga Annisa
    Country::::Indonesia
    Occupation:Trader
    Year:April,2020

    Jumlah minimum>>>>>>Rp.100 juta
    Jumlah maksimum>>>>>Rp.100 miliar

    ReplyDelete
  31. nice la terang psl bab ni cuma kalau boleh nk lebih detail,overall mmg faham

    ReplyDelete
  32. Inilah peluang anda untuk mendapatkan perkhidmatan kewangan dari syarikat kami. Kami menawarkan kewangan berikut kepada individu-
    * Kewangan komersial
    * Kewangan peribadi
    * Kewangan perniagaan
    * Pembiayaan pembinaan
    * Kewangan perniagaan dan banyak lagi:
    dan banyak lagi dengan kadar faedah 3%; Hubungi Kami Melalui e-mel: 24.7loanservice.org.co@gmail.com atau melalui whatsapp. + 15199628553,

    ReplyDelete
  33. Inilah peluang anda untuk mendapatkan perkhidmatan kewangan dari syarikat kami. Kami menawarkan kewangan berikut kepada individu-
    * Kewangan komersial
    * Kewangan peribadi
    * Kewangan perniagaan
    * Pembiayaan pembinaan
    * Kewangan perniagaan dan banyak lagi:
    dan banyak lagi dengan kadar faedah 3%; Hubungi Kami Melalui e-mel: 24.7loanservice.org.co@gmail.com atau melalui whatsapp. + 15199628553,

    ReplyDelete
  34. Halo semuanya, Nama saya Siska wibowo saya tinggal di Surabaya di Indonesia, saya seorang mahasiswa, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman untuk sangat berhati-hati karena ada banyak perusahaan pinjaman penipuan dan kejahatan di sini di internet , Sampai saya melihat posting Bapak Suryanto tentang Nyonya Esther Patrick dan saya menghubunginya melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Beberapa bulan yang lalu, saya putus asa untuk membantu biaya sekolah dan proyek saya tetapi tidak ada yang membantu dan ayah saya hanya dapat memperbaiki beberapa hal yang bahkan tidak cukup, jadi saya mencari pinjaman online tetapi scammed.

    Saya hampir tidak menyerah sampai saya mencari saran dari teman saya Pak Suryanto memanggil saya pemberi pinjaman yang sangat andal yang meminjamkan dengan pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp200.000.000 dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan dengan tingkat bunga rendah 2 %. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa nomor saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, segera saya menghubungi ibu melalui (estherpatrick83@gmail.com)

    Dan juga saya diberi pilihan apakah saya ingin cek kertas dikirim kepada saya melalui jasa kurir, tetapi saya mengatakan kepada mereka untuk mentransfer uang ke rekening bank saya, karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres atau penundaan.

    Yakin dan yakin bahwa ini asli karena saya memiliki semua bukti pemrosesan pinjaman ini termasuk kartu ID, dokumen perjanjian pinjaman, dan semua dokumen. Saya sangat mempercayai Madam ESTHER PATRICK dengan penghargaan dan kepercayaan perusahaan yang sepenuh hati karena dia benar-benar telah membantu hidup saya membayar proyek saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, silakan hubungi Madam melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (siskawibowo71@gmail.com) jika Anda merasa kesulitan atau menginginkan prosedur untuk mendapatkan pinjaman

    Sekarang, yang saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman bulanan yang saya kirim langsung ke rekening bulanan Nyonya seperti yang diarahkan. Tuhan akan memberkati Nyonya ESTHER PATRICK untuk Segalanya. Saya bersyukur

    ReplyDelete
  35. Hai semuanya, Nama saya Angga Annisa dan saya berbicara sebagai orang yang paling bahagia di seluruh dunia hari ini sebelum sekarang saya secara finansial dipukul tanpa harapan akan bantuan apa pun, tetapi ceritanya akan segera berubah ketika saya bertemu dengan Ibu. Saya sangat senang untuk mengatakan keluarga saya kembali untuk selamanya karena saya membutuhkan pinjaman sebesar Rp.700juta untuk memulai hidup saya di sekitar karena profesi saya karena saya seorang ibu tunggal dengan 3 anak dan seluruh dunia tampak seperti itu tergantung pada saya sampai Tuhan mengirim saya kepada sebuah perusahaan yang mengubah hidup saya dan keluarga saya, perusahaan yang takut akan Tuhan, ISKANDAR LENDERS, mereka adalah Juruselamat Tuhan yang dikirim untuk menyelamatkan keluarga saya dan pada awalnya saya pikir itu tidak akan mungkin sampai saya mendapat pinjaman sebesar Rp.700 juta dan saya akan menyarankan siapa pun yang benar-benar membutuhkan pinjaman untuk menghubungi Bunda Iskandar melalui email. [iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com] karena ini adalah pemberi pinjaman yang paling memahami dan baik

    Contact Details:

    e_mail Address:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com>>>>
    WhatsApp:::+6282274045059
    Company::Iskandar Lenders"""""
    Loan Amount:::Rp.700juta
    Name:::::Angga Annisa
    Country::::Indonesia
    Occupation:Trader
    Year:April,2020

    Jumlah minimum>>>>>>Rp.100 juta
    Jumlah maksimum>>>>>Rp.100 miliar

    ReplyDelete
  36. Hello semua,
    Nama saya Mr, Rugare Sim. Saya tinggal di Belanda dan saya seorang yang bahagia hari ini? dan saya memberitahu diri saya bahawa mana-mana pemberi pinjaman yang menyelamatkan saya dan keluarga saya dari keadaan buruk kita, saya akan merujuk kepada mana-mana orang yang mencari pinjaman kepadanya, dia memberikan kebahagiaan kepada saya dan keluarga saya, saya memerlukan pinjaman sebanyak € 300,000.00 untuk memulakan hidup saya secara keseluruhan kerana saya seorang Bapa tunggal dengan 2 anak saya bertemu dengan pemberi pinjaman lelaki yang jujur ​​dan takut kepada Allah yang menolong saya dengan pinjaman € 300,000.00, dia adalah orang yang takut kepada Allah, jika anda memerlukan pinjaman dan anda akan membayar balik pinjaman sila hubungi dia memberitahunya bahawa (Mr, Rugare Sim) merujuk anda kepadanya. Hubungi Encik, Mohamed Careen melalui e-mel: (arabloanfirmserves@gmail.com)


    BORANG MAKLUMAT PERMOHONAN PINJAMAN
    Nama pertama......
    Nama tengah.....
    2) Jantina: ………
    3) Jumlah Pinjaman Yang Diperlukan: ………
    4) Tempoh Pinjaman: ………
    5) Negara: ………
    6) Alamat Rumah: ………
    7) Nombor Mudah Alih: ………
    8) Alamat e-mel ..........
    9) Pendapatan Bulanan: ………………….
    10) Pekerjaan: ………………………
    11) Laman web manakah anda di sini mengenai ………………….
    Terima kasih dan salam mesra.
    E-mel arabloanfirmserves@gmail.com

    ReplyDelete
  37. LEMBAGA KEUANGAN INI BERADA PADA KEBAKARAN

    TINGKATKAN FILE FINANSIAL ANDA

    Saya Rizky Indah dan penduduk asli Indonesia dan saya di sini untuk memberi tahu Anda tentang bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya dari pemberi pinjaman terpercaya ONE BILLION RISING FUND


             KONTAK PERUSAHAAN
    NAMA PERUSAHAAN: ONE BILLION RISING FUND
    GMAIL PERUSAHAAN: onebillionrisingfund@gmail.com
    NOMOR TEL: +1 267 526 5352
    NOMOR WHATSAPP: +1 267 526 5352


    Dalam pandemi ini hidup menjadi lebih sulit bagi saya dan keluarga saya dan pekerjaan saya hancur oleh pandemi Covid 19 ini dan Hidup nyaman adalah dambaan semua orang dan saya menginginkan yang terbaik untuk keluarga saya jadi saya memutuskan untuk meminjamkan uang dari bank dan bank mengubah saya turun berkali-kali sampai teman saya yang mendapat pinjaman dari ONE BILLION RISING FUND memperkenalkan pemberi pinjaman kepada saya dan meyakinkan saya bahwa mereka dapat membantu saya secara finansial, saya sangat percaya kepada mereka karena teman saya baru saja mendapat pinjaman dari ONE BILLION RISING FUND jadi saya mendaftar dan mereka membawa saya melalui proses mereka yang memakan waktu beberapa hari dan yang paling mengejutkan saya, akun saya dikreditkan dengan jumlah pinjaman
    Pengalaman yang saya dapatkan dari ONE BILLION RISING FUND ini telah mengubah hidup saya menjadi lebih baik dan sekarang saya memiliki perusahaan keramik
    Jika Anda tahu Anda membutuhkan pinjaman, saya akan menyarankan Anda menghubungi perusahaan keuangan dan saya sangat yakin bahwa mereka dapat membantu Anda dengan pinjaman


    Harap perhatikan pemberi pinjaman yang Anda hubungi secara online karena sebagian besar pemberi pinjaman keuangan online palsu dan mereka akan membuat hidup Anda lebih sulit dan mereka tidak berniat baik untuk membantu Anda karena mereka adalah penipu yang ingin mencari nafkah dari Anda.

                                  KONTAK SAYA
    Nama Saya ::: Rizky Indah
    Email :: indahrizky490@gmail.com
    Jumlah Pinjaman ::: $ 30.000.00
    WA saya ::: + 62858 8161 8874

    BIJAKLAH

    ReplyDelete
  38. Halo semuanya! Bantu saya berterima kasih kepada Bunda Esther

    Saya Widodo saya tinggal di Medan di Indonesia, saya telah mencari pinjaman selama beberapa tahun. Saya 6 kali menjadi korban penipuan dengan pemberi pinjaman palsu yang telah menghancurkan hidup saya, saya memang mencoba bunuh diri karena mereka. Karena saya punya hutang dan tagihan yang harus dibayar. Saya pikir ini sudah berakhir untuk saya, saya tidak lagi memiliki perasaan hidup. Saya hampir menyerah, tidak sampai saya mencari saran dari teman SISKA WIBOWO (siskawibowo71@gmail.com) yang kemudian mengarahkan saya ke pemberi pinjaman yang sangat andal, Ny. ESTHER PATRICK yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar 150 juta Rupiah dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan pada tingkat bunga lebih rendah dari 2%. (estherpatrick83@gmail.com)

    Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah pinjaman yang saya terapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, karena saya berjanji akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres . silakan hubungi ibu sekarang estherpatrick83@gmail.com

    Dan saya tahu sebagian besar dari Anda juga telah menjadi korban penipuan, Anda tidak perlu repot lagi karena saya harus menyampaikan kabar baik dan satu-satunya pemberi pinjaman yang dapat Anda percayai, Jadi saya tidak dapat menyimpan ini untuk diri saya sendiri sehingga saya harus mulai dengan membagikan kesaksian tentang mengubah hidup ini bahwa Anda dapat menghubungi saya melalui email (widodocepi@gmail.com) Ny. Esther Patrick Saya selamanya Bersyukur atas Segala yang telah Anda lakukan untuk saya.

    ReplyDelete
  39. Nama: Malik
    Negara: Indonesia
    Jenis Kelamin.: Pria
    Pekerjaan.::::: Pabrik Tenaga Surya
    WhatsApp.(***+62-877-9447-8178***)
    Lamar Sekarang :(financialserviceauthority400@gmail.com)


    DUBAI FINANCIAL SERVICE AUTHORITY adalah pemberi pinjaman uang yang sah dan bereputasi baik. Mereka meminjamkan uang kepada perusahaan besar dan pabrik yang membutuhkan dukungan keuangan, mereka memberikan pinjaman kepada orang-orang yang memiliki kredit buruk atau membutuhkan uang untuk membayar tagihan mereka untuk berinvestasi dalam bisnis. Jadi, apakah Anda mencari pinjaman mendesak? Anda tidak perlu khawatir karena Anda berada di tempat yang tepat kami menawarkan pinjaman dengan bunga rendah jadi jika Anda membutuhkan pinjaman hubungi mereka sesegera mungkin terutama di era pandemi ini untuk meringankan beban keuangan Anda. Saya mendapat pinjaman Rp.4,5 miliar untuk membayar hutang saya dan melakukan bisnis saya dan juga dalam seminggu saya memiliki hak untuk memperkenalkan kepada mereka seorang teman saya yang berada di Malaysia sejak saya berhasil sehingga dia juga mendapatkan pinjamannya senilai RM 270.000.
    ____WARNING: Harap berhati-hati di blog ini, jangan mencari pinjaman dari pemberi pinjaman yang fiktif. Saya telah ditipu 3 kali oleh pemberi pinjaman palsu dan saya dapat membuktikan kepada Anda bahwa dengan DUBAI FINANCIAL SERVICE AUTHORITY Anda sama sekali tidak perlu takut. Perusahaan ini ditahbiskan oleh Allah jadi hubungi mereka sekarang untuk pinjaman Anda. Semoga Allah Membantu Anda.

    email:((m7472736@gmail.com))


    Waalaikumsalam Warahmatullahi Wabarakatuh.

    ReplyDelete
  40. Saya Suryanto dari Indonesia di Kota Palu, saya mencurahkan waktu saya di sini karena janji yang saya berikan kepada LADY ESTHER PATRICK yang kebetulan adalah Tuhan yang mengirim pemberi pinjaman online dan saya berdoa kepada TUHAN untuk dapat melihat posisi saya hari ini.

    Beberapa bulan yang lalu saya melihat komentar yang diposting oleh seorang wanita bernama Nurul Yudianto dan bagaimana dia telah scammed meminta pinjaman online, menurut dia sebelum ALLAH mengarahkannya ke tangan Mrs. ESTHER PATRICK. (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

    Saya memutuskan untuk menghubungi NURUL YUDIANTO untuk memastikan apakah itu benar dan untuk membimbing saya tentang cara mendapatkan pinjaman dari LADY ESTHER PATRICK, dia mengatakan kepada saya untuk menghubungi Lady. Saya bersikeras bahwa dia harus memberi tahu saya proses dan kriteria yang dia katakan sangat mudah. dari Mrs. ESTHER, yang perlu saya lakukan adalah menghubunginya, mengisi formulir untuk mengirim pengembalian, mengirim saya scan kartu identitas saya, kemudian mendaftar dengan perusahaan setelah itu saya akan mendapatkan pinjaman saya. . Lalu saya bertanya kepadanya bagaimana Anda mendapatkan pinjaman Anda? Dia menjawab bahwa hanya itu yang dia lakukan, yang sangat mengejutkan.

    Saya menghubungi Mrs ESTHER PATRICK dan saya mengikuti instruksi dengan hati-hati untuk saya, saya memenuhi persyaratan mereka dan pinjaman saya disetujui dengan sukses tetapi sebelum pinjaman dipindahkan ke akun saya, saya diminta membuat janji untuk membagikan kabar baik tentang Mrs. ESTHER PATRICK dan itulah mengapa Anda melihat posting ini hari ini untuk kejutan terbesar saya, saya menerima peringatan Rp350.000.000. jadi saya menyarankan semua orang yang mencari sumber tepercaya untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. ESTHER PATRICK melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) untuk mendapatkan pinjaman yang dijamin, Anda juga dapat menghubungi saya di Email saya: (suryantosuryanto524@gmail.com)

    ReplyDelete
  41. Nama saya Puan Batrisyia Imran dan saya berasal dari Indonesia. Kadang-kadang, saya telah mencari pemberi pinjaman Pinjaman yang boleh saya pinjam untuk mengembangkan perniagaan saya dan juga mencipta pekerjaan untuk orang lain. Pengalaman pertama saya dengan pemberi pinjaman internet sangat teruk dan saya kehilangan 37 juta kerana saya memohon 850 juta untuk meningkatkan perniagaan saya. Selepas pengalaman saya, saya berjanji kepada diri sendiri bahawa saya tidak akan meminjam daripada internet kerana saya telah ditipu.

    Jadi, satu hari yang setia saya membaca artikel di blog dan selepas saya selesai membaca, saya pergi menyemak bahagian komen untuk mengetahui apa yang mereka fikirkan. jadi saya melihat komen seorang wanita bernama SETIA AHMAD dan dia berkongsi cerita tentang bagaimana dia meminjam pinjaman besar daripada seorang wanita bernama MARIA ALEXANDER .

    Kemudian, saya memutuskan untuk menghubungi SETIA AHMAD dan saya menceritakan kisah saya tentang bagaimana saya kehilangan 37 juta daripada pemberi pinjaman yang tidak baik kepadanya. Saya masih ingat dengan jelas bagaimana dia memberitahu saya bahawa semua pencarian saya untuk pemberi pinjaman yang boleh dipercayai telah berakhir. dia menghantar saya nombor telefonnya dan saya menghubunginya untuk memastikan kerana saya tidak mahu kehilangan wang lagi. dia bercakap dengan saya dan berkata saya perlu menghubungi butiran syarikat tempat Puan MARIA ALEXANDER bekerja dan saya akan menerima pinjaman saya tanpa berlengah-lengah dan saya mesti cuba berkongsi berita baik saya supaya orang lain dapat diselamatkan daripada pemberi pinjaman yang buruk.

    Jadi saya menghubungi Puan MARIA ALEXANDER melalui email: ( mariaalexander818@gmail.com ) DAN whatsapp : (+1 254-276-8402 ) yang saya hubungi.

    Selepas saya menghubungi Puan MARIA ALEXANDER , saya diminta untuk mengemukakan segala yang diperlukan daripada saya sebagai peminjam dan selepas beberapa ketika, pinjaman itu diluluskan untuk saya dan saya menerima pinjaman saya tanpa sebarang kelewatan atau sebarang bentuk tekanan.

    Jadi, saya menambah maklumat peribadi saya untuk sesiapa yang mencari pemberi pinjaman yang boleh dipercayai untuk menghubungi saya dan saya bersedia membantu anda kerana saya mahu orang lain diselamatkan daripada pemberi pinjaman yang tidak baik. ( batrisyiaimran4@gmail.com )

    Saya berdoa agar Tuhan memberi orang yang memerlukan pinjaman untuk melihat kisah saya supaya mereka dapat diselamatkan apabila saya diselamatkan. Saya sentiasa bersedia untuk menghulurkan bantuan kepada sesiapa yang memerlukan, jadi hubungi saya pada bila-bila masa kerana saya tidak membuat orang saya jatuh ke tangan pencuri!!! , saya mendapat pinjaman tahun ini 2022....kegembiraan masih mengalir di hati saya. semoga ALLAH merahmati Puan MARIA ALEXANDER

    ReplyDelete
  42. Nama saya RONI DILLA, saya ingin menggunakan media ini untuk menasihati semua orang agar berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman Internet karena begitu banyak pemberi pinjaman Internet di sini adalah scammers dan mereka hanya berbagi cerita untuk menipu Anda dari uang Anda, saya mengajukan pinjaman Rp500.000.000 dari seorang wanita di Jerman dan saya kehilangan Rp 15.000.000 tanpa mendapatkan pinjaman,

    Pada 27 September 2017, teman saya Suri Yono di tempat saya memberi tahu saya bagaimana dia mengajukan pinjaman dari PUSAT PINJAMAN MODAL dan dia akhirnya menerima pinjaman. Saya tidak pernah mempercayainya sampai saya pergi bersamanya ke bank untuk mengkonfirmasi dan saya kagum bahwa saya telah kehilangan banyak uang hanya untuk mendapatkan pinjaman untuk keluarga saya. teman saya untuk memperkenalkan saya kepada seorang ibu yang baik. Tomasa Justin, CAPITAL CENTER, dia membuat dan mengajukan pinjaman sebesar Rp500.000.000.

    Saya memenuhi syarat dan ketentuan pinjaman perusahaan dan aplikasi pinjaman saya disetujui untuk saya tanpa tekanan dan kesulitan. Akhirnya, saya menerima pinjaman di rekening bank saya dan saya menghubungi teman saya Suri Yono bahwa saya telah menerima pinjaman dan saya juga telah memperkenalkan begitu banyak orang kepada ibu yang baik, Bu MARIA PEDRO.
    Saya ingin Anda membaca kesaksian saya untuk menghubungi ibu yang baik. jika Anda membutuhkan pinjaman sehingga Anda juga akan bersaksi tentang niat baik ibu yang baik, jadi saya menggunakan jalan ini untuk memberi tahu setiap orang Indonesia dan orang lain yang layak untuk membaca kesaksian saya dan dia membutuhkan pinjaman untuk menghubungi Nyonya MARIAPEDRO melalui EMAIL: [mariapedroguaranteetrustloan@gmail .com]

    Yono viadia EMAIL: YONOSURI702@GMAIL.COM

    Anda masih dapat menghubungi saya jika membutuhkan informasi lebih lanjut melalui EMAIL: ronidilla76@gmail.com

    Anda juga dapat menghubungi teman saya Suri

    Terima kasih sekali lagi telah membaca kesaksian saya, dan semoga ALLAH terus memberkati kita semua dan memberi kita umur panjang dan kemakmuran

    ReplyDelete
  43. Adakah Anda memerlukan bantuan kewangan segera atau Pinjaman penyatuan hutang, Kami menawarkan pinjaman daripada minimum lima ribu dolar kepada jumlah maksimum lima belas juta dolar. hubungi kami hari ini.
    EMEL: kabelofinance@aol.com
    WhatsApp: +16282720841

    ReplyDelete
  44. Hello

    Adakah anda baru sahaja ditolak oleh bank anda akhir-akhir ini dan tidak ada di mana lagi anda boleh mendapatkan pinjaman yang anda perlukan,berhubung dengan kami hari ini dan membolehkan melihat bagaimana kita boleh membantu anda, hanya orang yang jujur dan tulen dialu-alukan untuk memohon, kadang-kadang apa yang kita perlukan adalah hanya di sekeliling kita dan kita mungkin berakhir tidak perlu masuk ke dalam lebih banyak hutang untuk menyelesaikan masalah kewangan kita, dengan nasihat yang baik dan penyelesaian yang kami tawarkan anda boleh yakin anda sedang mencari untuk keluar dari sudut yang ketat anda mendapati diri anda pada masa ini. Semua orang dialu-alukan untuk bertanya tentang perkhidmatan kami.

    Isi maklumat berikut di bawah:

    nama:
    umur:
    alamat:
    negeri:
    negara:
    nombor telefon:
    jumlah yang diperlukan:
    tempoh pinjaman:
    tujuan pinjaman:

    Sila hubungi saya secepat mungkin supaya kita boleh memulakan dengan proses pinjaman anda

    E-mel(chasebanktransferdesk@gmail.com)
    chasebanktransferdesk@yandex.com

    Salam.
    Jamestown.

    ReplyDelete